Serie II - anmeldelserUddrag af anmeldelser af Serie IIHans Chr. Bøgholm: Forstad til virkeligheden "Digtsamlingen
til den erfarne lyriklæser, der ønsker at lægge øre til en stemme, som
ikke længe har lydt fra digthylderne. Det er døden og perceptionen af
begrebet døden, der er temaet i Hans Chr. Bøgholms nye digtsamling, og
allerede titlen eksperimenter med perspektivet. ...Enkelte af digtene
er som mediattioner over den klassiske japanske filminstruktør
Mizoguchi Kenjis film En bleg og mystisk månes fortælling efter regnen fra 1953." Poul Flou Pedersen "Bedst
er Bøgholms digte efter min mening, når han får sproget til at synge
som i det lille digt, der indleder samlingen: "Dette er dødens tøve: /
at den / der tværtimod vil væk / hvisker stenen til støv." Her der
noget at hente både for æsteten og filosoffen." Ole Møller Camilla Christensen: Nu har de druknet ham "Interessant digtsamling til den velassorterede lyrikhylde og den vante lyriklæser." Carsten Güllich-Nørby "Camilla
Christensens bidrag er underfundigt. Hun, der har gjorts sig mest
bemærket gennem årene som prosaist, har fundet frem til en prosaform så
kort, at den slår over i poesi, men med prosaens kendetegn - spillet
med synsvinkler - blandt virkemidlerne. "Han havde store hænder og
kunne ikke synge. Det gjorde han ofte". Jo, jo, han var "en stor
elsker, så troløs at det var svært at tro". Det er en lille fornøjelse
at læse denne blandingsform." Thomas Bredsdorff Jesper Elving: Jeg arbejder i Danmark "Det er en samling for lyrikelskere, især den del, der finder ny undergrundslyrik spændende og inciterende."
"Og lad os så også fremhæve Jesper Elving, en af Danmarks mest
lystigt, udknaldede koncept-lyrikere, der bl.a. har udgivet digte på
ispinde (Vulkanudbrud) og i det hele taget er mester i at lave fysiske,
visueller digt-ting, ligesom denne digtsamling 'Jeg arbejder i Danmark', der tidligere har været udgivet på sort gummi!"
Nanna Goul Herry Eskildsen: Bortvendt ansigt ""I
et godt digt / skal linjerne sige hinanden / noget". Sådan begynder et
fint og klogt lille digt af Herry Eskildsen (1932-1995) I 1970'erne
udsendte han tre bøger på stribe. Så blev han stille. Nu får han
heldigvis ordet igen, femten år efter sin død. Vagn Lundbye har fundet
frem til en udsøgt samling blandt hans 200 efterladte digte. De
udstråler en stemning af veloplagt utilpassethed. Her taler en digter,
som helt oplagt følte sig uden for tiden. Med den selvsikkerhed, det
kan give. Særlig fine er hans digte over andre kunstnere. Herry
Eskildsen kan i ganske få linjer fremsuggerere en Aarestrups vilje til
at gå stående ud af livet eller en tuberkuløs Munch-models drøm om liv
og angst for berøring." Thomas Bredsdorff "Udvalget
af Herry Eskildsens efterladte digte vil have appel til læsere som
søger en poesi der i et traditionel formsprog udtrykker
eksistenstielle, menneskelige erfaringer." Jens Hjøllund Christian Stokbro Karlsen: Affald "Digtene
er om kærlighed, mørk kærlighed og om besættelsen af både en kvinde og
sproget. ...Karlsen er før blevet sammenlignet med Søren Ulrik Thomsen,
og det er også oplagt i denne omgang." Allan Thomsen Volhøj "Digtenes
virkning beror ofte på spændingen mellem en stram behersket form og en
voldsom aktivitet. Dette ses ved, at syntaksen er rolig og flyder
smidigt gennem de tre strofer, mens strofernes abrupte linjeskift
modsat afspejler, at man i løbet af de korte digte kastes frem og
tilbage mellem feberagtige fantasier og ydre handling i relation til en
kvindelig partner." Peter Stein Larsen Jeppe Madsen: Diskotek Hindenburg "Jeppe
Madsens digte rummer en stor billedrigdom og med mange fine poetiske
vendinger, som kredser omkring livets eksistentielle spørgsmål. ...En
udmærket og original debut..." Henrik H. Pedersen
"...hæfter
jeg mig ved Jeppe Madsen, der har fantasi, en vare, der ikke ligefrem
er for meget af i dansk poesi. Og humor: "Selvgjort er velgjort, gud
ved om gud er glad"". Thomas Bredsdorff Eske K. Mathiesen: Den forelskede regnorm "Ingen
i dansk litteratur lige nu skriver naturpoesi som Eske K. Mathiesen, og
dette er et fint lille tematisk udvalg af ældre og nyskrevne tekster.
...Digtene er i al deres sproglige enkelhed udtryk for en forbundethed
med naturen, der dermed også henviser til mennesket til en langt mere
ydmyg plads i den store sammenhæng, end den vi ellers helst tillægger
os selv. Alt sammen gjort uden patos og med en fin, underspillet humor." Jens Hjøllund "Ideen
er i al sin enkelhed, at hvert af bogens 28 digte er medtationer over
forskellige dyrearter, der nævnes fortløbende i alfabetet. Digtet under
C er således om citronsommerfuglen, D om droslen, H om haletudsen, K om
kragen, O om ormen og så fremdeles. Og der er tale om nogle elegange og
indtagende digte, hvor Mathiesen i et næsten skødesløst dagligdags
sprog får sagt noget mirakulæst præcist og smukt om sit emne. Lad mig
som et eksempel nævne det pragtfulde digt under E, der handler om
elgen: "Den er så stor og tung, elgen / men den løber så let hen over /
den lysende sne i den grå aftenskumring, / forcere et hegn i et
svævende spring. / Jeg kender ikke noget, der kan sammenlignes / med en
løbende elg. Enten er det / for tungt eller for let. / Og elgen er
begge dele."" Peter Stein Larsen Henning Mortensen: Rosetree, rosetree "Til læsere af lyrik og interesserede i hvordan Henning Mortensen skrev i begyndelsen af sit forfatterskab" Allan Thomsen Volhøj "Men der er liv og vellyd i de gamle sager, så kan man leve med rablerierne." Ole Møller Carsten Müller Nielsen: Verdens synkende byer "CMN
mestrer for en debutant et bredt lyrisk register, der spænder fra
systemdigtning a la Inger Christensen over til en mere moderne
hverdagsdigtning og metafysisk poesi som fx Grotrian og specialobjektet
Niels Lyngsø. En mere end lovende debut-digtsamling på et formmæssigt
højt niveau." Kent Skov "Endnu
en debutant er Carsten Müller Nielsen, hvis titeldigt 'De synkende
byer' viser evnen til at holde fast i et enkelt synsbillede og få det
maksimale ud af det. En storby, hvis motorveje og kloakrør poeten
opfatter som fangarme, der både forhindrer den i at synke og opsluger
de omkringliggende landsbyer." Thomas Bredsdorff Flemming Røgilds: Glemsel. Mørke. Lys "
Med stor sproglig enerig og opfindsomhed afsøges den enkelte reflektion
over sit eget liv med målet om at gribe chancen og vove livet for at
"gøre / dit til / at være / der hvor andre / ikke før har været." Poul Flou Pedersen "Der
er en dejlig åbenhed i skildringen af forfatterens - eller det fiktive
jegs - egne eksistentielle fallitter, hjemløshed og rodløshed. Men der
arbejdes frem mod en oplevelse af livsfylde og fornyet mod til at leve.
Her er kærlighedsmødet i videste forstand et nøgleord. Sådan tænder
Flemming Røgilds det lille lys i mørket, som hører al god litteratur
til." Ole Mølller Asger Schnack: Ved dødslejet og andre digte "Schnack
har sine faste læsere. Han er én af vores ypperste lyrikere. ...Nye
læsere kan også stå på her. Kvaliteten fornægter sig ikke. Man bliver
varm af at læse digtene." Anne-Meta Lind Brunsborg "Asger
Schnack fremlægger nye digte, hvoraf en del med en stramhed, der klæder
hans parlando. "Det lys, der ikke blev kysset, / sneg sig vej ud under
dynen", begynder han et digt. Fordi han holder fast i det kys, mens det
går på sin eventyrvandring gennem verden, får han et godt digt ud af
det." Thomas Bredsdorff Thomas Bo Thomsen: Før jeg går ind "Glimrende
debut af Thomas Bo Thomsen. Fine afklarede digte med et klassisk og
tidløst udtryk, som er tilgængelig for mere uvante lyriklæsere." Henrik H. Pedersen ""Hvorfor
skal tungen / altid være tungen / på vægtskålen tvunget / til dette
beskdite erhverv: / at blæse og have mel i munden?" spørger en tredje
debutant, Thomas Bo Thomsen. Og svarer på en måde, så man venter at
høre mere til ham." Thomas Bredsdorff
|